oliva stromÚnava, vyčerpanie sú biologickou reakciou organizmu na neprimeranú alebo dlhodobú záťaž. Všetci vieme, že nezaťažovať sa neprimerane v dnešnej dobe je nereálna požiadavka. Súčasná situácia na trhu práce a ekonomická kríza vyžadujú prispôsobiť sa vysokým nárokom zamestnávateľa, alebo u samostatne zárobkovo činnej osobe pracovať aj v tzv. voľnom čase. Takzvaný workoholizmus je čoraz častejším javom. Ale vitalita, zdroje energie každého človeka majú svoje limity.  A tak, skôr alebo neskôr, dochádza k únave, vyčerpaniu, neraz spojených s nespavosťou.  V tých horších, ťažších prípadoch dochádza k chronickej únave, únavovému syndrómu alebo syndrómu vyhoretia.

Najlepším prostriedkom na únavu je práve zdravý spánok. Pravidelný a dostatočne dlhý spánok má pre organizmus  nenahraditeľný regeneračný význam. Chronický nedostatok spánku vedie často k duševným i telesným poruchám zdravia. Individuálna potreba dĺžky spánku je rôzna, v priemere býva 6-8 hodín. Počas života sa môže meniť. Ukazovateľom dostatočného množstva spánku je pocit sviežosti a vyrovnanosti po prebudení. Absencia spánku v priebehu týždňa sa nedá dohnať cez víkend. Kvalita spánku závisí od viacerých vecí. Pred spánkom by sme sa mali vystríhať silného citového rozrušenia alebo vyčerpávajúcej duševnej námahy, ako aj jedenia ťažko stráviteľných pokrmov. Významná je aj pravidelná doba zaspávania a vyhovujúce lôžko. Pri problémoch so spánkom je vhodné skúsiť využiť niektoré z relaxačných prostriedkov uvedených nižšie.

Balzamom na dušu je od nepamäti hudba. Nie každá hudba má však upokojujúci účinok. Aj tzv. relaxačná hudba môže pôsobiť na rôznych ľudí rôzne. Čo jedného ukľudňuje, druhého môže rozčuľovať, alebo nechať ľahostajným. V súčasnosti je na trhu neprehľadné množstvo relaxačných CD-čiek a audiokaziet. Vhodný výber hudby je niekedy časovo náročný, ale je veľmi dôležitý. Nie je dobré vyberať si podľa názvu alebo podľa vkusu priateľa. Ak hudba na nás nepôsobí tak, ako očakávame, nie je to chyba hudby, ale výberu. Existujú už aj relaxačné videokazety, ktoré si treba vyberať taktiež podľa vlastného cítenia.

Priaznivý účinok kúpeľov na duševnú pohodu poznali už starí Rimania. Relaxačný kúpeľ vo vani by nemal byť horúci a bez osviežujúcej, či relaxačnej prísady do kúpeľa (napríklad ruža, jazmín, levanduľa).

Boli ste už niekedy v saune? Ak áno, o jej regeneračnom účinku na telo i psychiku vás netreba presviedčať. Lenže sauna je pomerne drahá a keby aj nie, nemáme ju vždy poruke vtedy, keď ju potrebujeme. Veľmi dobrým náhradným prostriedkom je sprchovanie striedavo horúcou a studenou vodou. Začína a končí sa teplou sprchou. To znamená, že po čo najteplejšej sprche nasleduje studená, potom zase horúca (akú človek znesie), potom studená, horúca, studená, horúca. Najmenej trikrát vystriedať teplú a studenú vodu. Nie je to nič príjemné, ale účinok je prekvapujúci.

Medzi osvedčené prostriedky proti únave a nespavosti patria bylinky. Využívajú sa najčastejšie vo forme čaju, ale môžu byť aj plátené vrecká naplnené sušenými bylinkami uložené pod vankúš. Medovka lekárska levanduľa, alebo srdcovník bodkovaný, či levanduľa, valeriána by nemali v domácnosti chýbať. Vyrábajú sa aj rôzne bylinné zmesi, napr. „proti stresu“, „na nervy“, „na dobrý spánok“ a pod. Účinok čaju možno ešte zvýšiť pridaním lyžičky medu, ale nie do horúceho čaju.

Bachove kvetové esencie sú dnes už pomerne známe, hoci vznikli „len“ pred zhruba 80-timi rokmi. Sú to prírodné esencie s energetickým potenciálom kvetov, ktoré vybral a otestoval Dr. Edward Bach. Na celkovú telesnú a duševnú únavu, vyčerpanosť výborne účinkuje esencia  Olivy. Na nespavosť je špeciálne určená esencia na dobrý spánok RESCUE NIGHT. Ide o kombináciu originálnej krízovej esencie RESCUE (obsahuje esencie z piatich kvetov: lmpatiens, Star of Bethlehem, Cherry Plum, Rock Rose, Clematis) a Bachovej kvetovej esencie White Chestnut.  Podpornú úlohu však môžu zohrať aj iné originálne Bachove esencie, napríklad Walnut.

Našu náladu, pocity a prežívanie ovplyvňujú tiež vône (arómy). V súčasnosti  využitie vôní a výskum ich účinku prežíva renesanciu. Vôňa vo forme esenciálnych olejov sa pripraví v aromatickej lampe veľmi jednoducho z pár kvapiek (netreba preháňať,  menej znamená viac) oleja v miske s vodou. Účinné sú aj vonné tyčinky. Proti únave, vyčerpaniu alebo pri nespavosti kvôli stresu sa odporúčajú napr. ruža, nerol, levanduľa, bergamot, jazmín a niektoré ďalšie. Možno ich aj kombinovať (napríklad po 1 kvapke ruže, jazmínu a nerolu). Účinok vône možno využiť aj v kúpeli alebo pri masáži.

Masáž uvoľňuje svaly nášho tela.  Keďže telesné uvoľnenie je v úzkom vzťahu s uvoľnením psychickým, dôjde zároveň s uvoľnením svalov aj k uvoľneniu duševného napätia, a tým sa výrazne odbúrava aj pocit únavy. Najúčinnejšia je samozrejme masáž odborne vyškoleného maséra, ale nemožno podceniť ani masáž stuhnutého svalstva domácimi prostriedkami (citlivé ruky partnera, masážne prístroje, masážne podušky, lehátka) alebo automasáž.

Autogénny tréning, ktorého autorom je Dr. Schultz, je jednou z najužitočnejších  a najrozšírenejších psychologických relaxačných metód. Metóda je založená na poznatku, že telesné, resp. fyziologické a psychické deje sú navzájom úzko prepojené. Vedomým navodením telesného uvoľnenia dochádza zároveň i k uvoľneniu psychickému. Základom tréningu je však vždy  nácvik uvoľnenia svalstva celého organizmu, nácvik pocitu tepla a nácvik pokojného, vyrovaného dýchania. Relaxačné cvičenie trvá približne 15-20 minút a  malo by sa  robiť  každý deň, pokiaľ možno v tichej miestnosti a cvičiaci by nemal byť vyrušovaný. Dokonalé zvládnutie autogénneho tréningu dlhodobým cvičením umožňuje rýchle ukľudnenie, uvoľnenie napätia, prináša duševnú pohodu, vyrovnanosť, a tým aj zvýšenie celkovej výkonnosti. V špecializovaných predajniach dostať relaxačné nahrávky s hovoreným slovom. Ich podstatou je zväčša určitý variant autogénneho tréningu.

Uvedené prostriedky a postupy na zvládnutie únavy, vyčerpania a nespavosti, ktorá je s tým spojená, sú dostupné a neškodné. Môžu sa navzájom kombinovať, čím sa ich efekt ešte zvýši. Pozor však, aby sme nezaspali vo vani. Nemali by sme ale zabúdať ani na najlepšieho pomocníka a „liečiteľa“ – smiech. Jeho význam potvrdili i štúdie vedcov, ktorí skúmali fyziologické a psychologické pôsobenie smiechu. Ak máte priateľa alebo známeho, ktorý vás dokáže rozosmiať aj keď vám akurát do smiechu vôbec nie je, máte šťastie. Ale aj sami sa môžete pousilovať – nahradením sledovania drám a thrilerov komediálnym a zábavným žánrom, ktorý vás (vás osobne) zaručene pobaví.